🎁 ارسال رایگان برای خرید های 6,000,000 تومان و بیشتر 🎁

آیا ال – کارنیتین چربی سوز است؟ با همه فواید ال – کارنیتین آشنا شوید

آیا ال – کارنیتین چربی سوز است؟ با همه فواید ال – کارنیتین آشنا شوید

ورزش

کسانی که به دنبال مکمل‌های غذایی برای سوزاندن چربی می‌گردند، با تبلیغات بسیاری در مورد نقش معجزه آسای یکی از این مکمل‌ها به نام ال – کارنیتین در تقویت عضلات و سوزاندن چربی‌ها مواجه خواهند شد.

 اما ال کارنیتین چیست و آیا واقعا در چربی سوزی تاثیر دارد؟ چرا کمپانی‌های دارویی و تولید مکمل تا این اندازه L-CARNITINE را موثر و مفید معرفی می‌کنند؟ فواید یا عوارض استفاده از قرص ال کارنیتین چیست؟ در این مقاله قصد داریم تا با زیر ذره بین بردن این ماده و بررسی نقش آن در بدن، به پاسخ این سوالات برسیم؛ با ما همراه باشید.

ال کارنیتین چیست؟

ال – کارنیتین (L – Carnitine) یک مشتق اسید آمینه است که در بدن تولید می‌شود. این ماده به بدن کمک می‌کند تا چربی را به انرژی تبدیل کرده و بدن نیز می‌تواند ال – کارنتین را به ترکیبات شیمیایی دیگری به نام استیل الکارنیتین (acetyl-L-carnitine) و پروپیونیل الکارنیتین (propionyl-L-carnitine) تبدیل نماید.

منابع غذایی ال کارنیتین

علاوه بر اینکه ال – کارنتین در بدن تولید می‌شود، دریافت این ماده از برخی مواد غذایی نیز امکان پذیر است.  ال – کارنینین به صورت طبیعی در پروتئین های حیوانی یافت می شود. این ماده به میزان زیاد در بسیاری از منابع پروتئینی حیوانی یافت می‌شود.
بهترین منابع غذایی الکارنیتین به ترتیب غنی بودن از این ماده عبارتند از:

  • گوشت قرمز
  • شیر
  • ماهی کاد پخته
  • سینه مرغ پخته
  • پنیر چدار
  • نان غلات کامل

قرص ال کارنیتین چیست؟

همانطور که عنوان شد، الکارنیتین در بدن تولید می‌شود و از طریق مواد غذایی قابل دسترس است. اما شرکت‌های دارویی و تولید کننده مکمل‌های غذایی، قرص، پودر و ال کارنیتین مایع را نیز به عنوان مکمل این ماده تولید و عرضه می‌کنند. به دلیل خاصیت تبدیل چربی به انرژی، مصرف قرص ال کارنیتین یا سایر انواع خوراکی آن با هدف چربی سوزی انجام خواهد گرفت؛ ادعایی که در بخش‌ بعدی صحت آن را بررسی می‌کنیم.

 

فواید مصرف ال – کارنیتین

الکارنیتین نقشی مهم در عملکرد بدن دارد اما آیا مصرف مکمل آن نیز می‌تواند برای ما مفید باشد؟ در این قسمت علاوه بر اشاره به فواید اثبات شده L – Carnitine، برخی ادعاهای متداول در مورد این ماده را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد:

 

نقش ال – کارنتین در کمک به سوزاندن چربی‌ها و کاهش وزن

الکارنتین اسیدهای چرب و بعضی مواد سمی درون سلولی را به درون میتوکندری‌ها می‌برد تا بسوزند و انرژی آزاد نمایند. به همین دلیل وجود آن برای سوخت و ساز بدن حیاتی است. پس شکی نیست که L – Carnitine به سوزاندن چربی ها کمک می‌کند. اما اکثر افراد معمولی به اندازه کافی ال – کارنیتین در رژیم روزانه خود دریافت می‌کنند و یا بدن آن‌ها به کمک دو اسید آمینه متیونین و لیزین آن را می سازد. پس سوال مهم برای محققان این است که آیا مصرف قرص ال کارنیتین یا سایر انواع خارجی آن می‌تواند به سوزاندن چربی های اضافی و کاهش وزن منجر گردد؟

اکثر تحقیقات معتبر دانشگاهی نشان داده‌اند که مصرف مکمل ال – کارنیتین تاثیر چندانی بر سوزاندن چربی‌ها در افراد معمولی به صورت مجزا ندارد و برای رسیدن به نتایج دلخواه و کاهش وزن، مصرف این ماده باید با یک رژیم مناسب و ورزش مستمر روزانه همراه گردد. در حقیقت، این ماده زمانی می‌تواند به عنوان مکمل کاهش وزن عمل نماید که فرد کمبود آن را داشته باشد و یا تمرینات سنگین ورزشی انجام دهد.

 

کمک به بدنسازی و تقویت عضلات

الکارنتین اثر خوبی در بازسازی و ترمیم عضلات دارد. افرادی که تمرینات بدنسازی انجام می‌دهند و یا برای کاهش وزن تمرینات سنگین ورزشی انجام می‌دهند، افرادی که به دلایلی مانند بیماری دچار آسیب عضلانی و یا تحلیل رفتن عضلات گردیده‌اند و افراد مسن که هم تحلیل عضلانی دارند و هم به علت رژیم های خاص ال – کارنیتین کافی دریافت نمی کنند، بیشترین استفاده را از L – Carnitine می‌برند.

مصرف ال – کارنیتین در ورزشکاران و کسانی که تمرینات سنگین ورزشی و بدنسازی انجام می‌دهند آسیب های وارده به عضلات را محدود می‌سازد. مصرف قرص ال کارنیتین در ورزش های استقامتی مانند دو استقامت و ماراتن، شنا، دوچرخه سواری و کوه‌‌نوردی باعث افزایش استقامت ورزشکاران می‌گردد.

 

بهبود عملکرد مغزی

سلول‌های مغزی معمولا در حالت طبیعی تنها از گلوکز برای تامین انرژی خود استفاده می نمایند. استیل ال – کارنیتین  (Acetyl-L-Carnitine) با قابلیت عبور از سد خونی محافظ مغز و ورود به سلولهای مغزی می‌تواند به این سلول‌ها کمک نماید تا علاوه بر گلوکز، اسیدهای چرب را نیز بسوزانند. نتیجه این موضوع افزایش انرژی در دسترس برای سلول‌های مغزی، رفع خستگی، تغییرات مثبت خلق، کاهش استرس، و بهبود عملکرد مغز خواهد بود.

اگرچه استیل ال – کارنیتین به طور طبیعی نیز در بدن تولید می گردد، ولی میزان آن در حدی نیست که تاثیر شایانی بر عملکرد مغزی بگذارد. از این رو محققان باور دارند که مصرف استیل ال – کارنیتین به عنوان مکمل می‌تواند تاثیرات مهم‌تری نسبت به مصرف L – Carnitine به خصوص برای بهبود عملکرد مغز داشته باشد.

تاکنون تاثیرات مثبت مصرف استیل ال – کارنیتین در افزایش قوای شناختی (cognitive ability) و تقویت حافظه در سالمندان، در بهبود کلی خلق (Mood) در بیماران با اختلالات خلقی مانند افسردگی، در کاهش علائم و مشکلات آلزایمر و کاهش علائم نوروپاتی دیابتی مورد بررسی قرار گرفته که بعضی از آن‌ها مورد تایید قرار گرفته است، ولی تحقیقات در تمامی این موارد ادامه دارد.

 

بهبود علائم بیماری ها

ال – کارنیتین نتایج مثبتی را در بیماران دچار درد قلبی ناشی از فعالیت که به آنژین قفسه صدری (Angina Pectoris) معروف است نشان داده و باعث افزایش استقامت آن‌ها در تمرینات ورزشی گردیده است. مشکلات بیماران دچار نارسایی قلبی (Heart Failure)، بیماران با التهاب بافت قلب (Myocarditis) و بیماران دچار پر کاری تیروئید نیز با مصرف ال – کارنیتین کمتر گردیده است.

اکثر تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف قرص ال کارنیتین یا سایر انواع مکمل آن باعث افزایش تعداد اسپرم‌ها و میزان حرکت آن‌ها در مردانی می‌شود که دچار کمبود تعداد اسپرم و یا ضعف حرکت آن‌ها بوده و به همین دلیل به عقیم بودن نسبی دچار هستند.

در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه هم که مشکل از دست دادن پروتئین های خون را دارند، الکارنتین به جایگزین کردن پروتئین از دست رفته کمک نموده است.

 

دوز و نحوه مصرف ال کارنیتین 

میزان استاندارد مجاز روزانه برای ال – کارنیتین، ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم است. این میزان دارای تاثیر کافی و حداقل عوارض جانبی توصیه می‌شود. البته، استیل ال کارنیتین می‌تواند تا ۲۵۰۰ میلی گرم در روز هم استفاده گردد. تا زمانی که میزان مورد نیاز الکارنیتین خود را از رژیم غذایی روزانه دریافت می‌کنید نیازی به مصرف مکمل آن نیست اما اگر به هر دلیل این قصد را دارید باید بدانید که نحوه مصرف ال کارنیتین چگونه است.

از آنجا که الکارنیتین می‌تواند به سرعت به بدن جذب شود، (بویژه ال کارنیتین مایع) بهترین زمان برای مصرف آن صبح یا قبل از تمرین است. قرص الکارنیتین 500 میلی‌گرم متداول‌ترین دوز تولید شده این مکمل است. اگر فکر می‌کنید که این مکمل می‌تواند به اهداف ورزشی شما کمک کند و برای مصرف آن مصمم هستید، بهترین نحوه مصرف ال کارنیتین این است که حدود دو میلی‌گرم از آن را در دو وعده صبح و پیش از تمرین مصرف نمایید.

 

 

عوارض ال کارنیتین چیست؟

اما عوارض قرص ال کارنتین چیست و مصرف این مکمل غذایی چه خطرات احتمالی برای سلامتی دارد؟ مصرف الکارنیتین همواره در کوتاه مدت با عوارض همراه نبوده اما در طول استفاده طولانی مدت و مداوم (مثلا یک سال) می‌تواند حالت تهوع، استفراغ، ناراحتی معده، سوزش قلب، اسهال، تشنج، بوی بد عرق و نفس را در پی داشته باشد.

سعی کنید D-carnitine و  DL-carnitine را مصرف نکنید زیرا این دو نوع کارنتین ممکن است در عملکرد الکارنیتین تداخل ایجاد کرده و شرایطی مشابه کمبود الکارنیتین را به وجود آورند. علاوه بر این‌ها، ممکن است که الکارنیتین در عملکرد داروهای هورمون تیروئید و دارو ضد انعقاد وارفارین تداخل ایجاد نماید.

لازم به ذکر است که عوارض ال کارنیتین مایع نیز مشابه نوع قرص یا پودر آن بوده و از این نظر تفاوتی میان دو نوع مختلف این مکمل وجود ندارد.

 

کلام آخر

الکارنتین و مشتقات آن در صورت مصرف صحیح طبق نظر پزشک می توانند تاثیرات مثبتی در افزایش انرژی مورد نیاز بدن و عضلات، بازسازی عضلات، بهبود عملکرد مغزی و کمک به کاهش علائم ناخوشایند برخی از بیماری‌ها از جمله بیماری های قلبی، دیابت، پرکاری تیروئید و نارسایی کلیوی داشته باشند.

اگرچه اختلاف نظر در مورد اثر چربی سوزی الکارنیتین وجود دارد، اما به نظر نمی‌رسد که مصرف این ماده بدون رعایت رژیم غذایی و تمرینات نسبتا سنگین تاثیر چندانی در کاهش وزن و سوزاندن چربی‌ها در افراد معمولی داشته باشد. ال کارنیتین مایع و نوع قرصی، متداول‌ترین نوع این مکمل هستند که استفاده از آن‌ها در کوتاه مدت عوارضی را به همراه نخواهد داشت اما در بلند مدت ممکن است با برخی عوارض جانبی جزئی همراه باشد.

 

داروخانه تربیت

منبع: سیب مگازین

0 دیدگاه

در حال حاضر دیدگاهی برای این پست ثبت نشده است.
لطفا برای ثبت نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. ورود/ثبت نام

اصالت کالا

استعلام سریال کالا از وزارت بهداشت

ارسال سریع

ارسال سریع به سراسر کشور

پشتیبانی آنلاین

پشتیبانی سریع و آسان

تضمین قیمت

تضمین بهترین قیمت در بازار