🎁 ارسال رایگان برای خرید های 6,000,000 تومان و بیشتر 🎁

اثر رابطه جنسی بر ورزش و بدنسازی

اثر رابطه جنسی بر ورزش و بدنسازی

ورزش

یکی از سوالات رایج در میان ورزشکاران اثر فعالیت جنسی بر عملکرد ورزشی آنها است. آیا ارتباط جنسی قبل از مسابقه می تواند باعث کاهش توان فیزیکی ورزشکاران شده و عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار دهد؟

سال ها پیش برخی از رزمی کارها برای جلوگیری از کاهش توان جسمانی، چندین هفته قبل از مسابقات، فعالیت جنسی خود را قطع   می کردند و متاسفانه این اشتباه هنوز هم در میان بسیاری از ورزشکاران وجود دارد.

مهمترین دلیل ورزشکاران برای این کار، تصور غلط از اثر منفی فعالیت جنسی بر سطح انرژی آنها و  افزایش خستگی در طول مسابقه و کاهش قدرت تمرکزشان است. اگرچه اثر رابطه جنسی بر عملکرد ورزشی موضوع چالش برانگیزی است و مطالعات جامع کمی در این رابطه وجود دارد اما در این مقاله سعی کردیم با استناد به آخرین یافته ها به بررسی این موضوع بپردازیم.

 

اثر رابطه جنسی بر بدنسازی

بسیاری از بدنسازانی که در دوران حجم هستند به اشتباه فکر می کنند که فعالیت جنسی با کاهش هورمون تستوسترون و افزایش هورمون کورتیزول، مانع از افزایش حجم عضلاتشان خواهد شد و روند عضله سازی را در آنها مختل می نماید. در زیر به بررسی تغییرات هورمونی در فعالیت جنسی می پردازیم.

هورمون تستوسترون

هورمون تستوسترون نوعی استروئید آنابولیک است که نقش مهمی در فعالیت جنسی و عملکرد ورزشی ورزشکاران دارد. این هورمون در بدن توسط بیضه ها و غدد آدرنال تولید می شود. کاهش سطح این هورمون با عوارضی نظیر کاهش قدرت تمرکز، ضعف، خستگی و کاهش قدرت بدنی همراه است.  برخلاف باور غلطی که در میان ورزشکاران وجود دارد، فعالیت جنسی و انزال باعث کاهش تستوسترون آزاد نخواهد شد و قدرت و توان جسمانی ورزشکاران را کاهش نمی دهد.

Hengevoss و همکارانش در سال 2015، به بررسی سطح تستوسترون پس از رابطه جنسی در کوتاه مدت و بلند مدت پرداختند. نتایج این مطالعه نشان داد فعالیت جنسی هیچ گونه تاثیری در مقدار تستوسترون ندارد و ارتباط مستقیمی بین کاهش عملکرد ورزشی و رابطه جنسی وجود ندارد.

 برخی دیگر از مطالعات نشان دادند که جلوگیری از انزال نیز تاثیری در افزایش سطح تستوسترون خون ندارد ولی فعالیت های فیزیکی به ویژه ورزش های مقاومتی باعث افزایش سطح این هورمون می شوند.

 

هورمون کورتیزول

هورمون کورتیزول از خانواده گلوکوکوررتیکوئیدها است که به هورمون استرس معروف می باشد و در متابولیسم تولید انرژی در پاسخ به استرس نقش دارد. افزایش سطح این هورمون به عنوان مارکری برای بررسی بیماری ها به شمار می آید و نشان دهنده این است که فرد درگیر نوعی استرس مزمن می باشد.

در حین فعالیت جنسی به صورت موقت میزان ترشح هورمون کورتیزول افزایش می یابد ولی پس از آن میزان ترشح این هورمون روند کاهشی دارد. بنابراین این ادعا که افزایش هورمون کورتیزول در فعالیت جنسی، باعث کاهش عملکرد ورزشی می شود از نظر فیزیولوژیکی صحیح  نمی باشد زیرا میزان این هورمون پس از رابطه کاهش می یابد.

 

آیا فعالیت جنسی باعث کاهش عضله سازی و کاهش قدرت عضلات می شود؟

مطالعات اندکی در ارتباط با اثر فعالیت جنسی بر عضله سازی و کاهش قدرت عضلات وجود دارد ولی با این حال شواهد معتبری وجود ندارد که نشان دهد رابطه جنسی باعث کاهش قدرت عضلات می شود.

همچنین یکی از اثرات مهم فعالیت جنسی برای افراد، ایجاد احساس آرامش است که این موضوع می تواند به کاهش تنش ها و استرس های ورزشکاران کمک نماید. به نظر می رسد اهمیت رعایت عواملی نظیر رژیم غذایی ورزشکاران، خواب، استرس و نوع تمرینات بر عملکرد ورزشی ورزشکاران خیلی بیشتر از فعالیت جنسی آنها باشد. 

 

آیا فعالیت جنسی باعث کاهش عملکرد ورزشی ورزشکاران می شود ؟

برای ارائه پاسخ دقیق به این سوال به بررسی نتایج چند مطالعه در این زمینه می پردازیم.

Boone و Gilmore در مطالعه خود به بررسی اثرات ارتباط جنسی بر پاسخ های همودینامیکی و متابولیکی 11 ورزشکار پرداختند. نتیجه این مطالعه نشان داد که ارتباط جنسی هیچ گونه تاثیری در VO2، ضربان قلب، فشار خون سیستولی ورزشکاران نداشته است. علاوه بر این Jonson و همکارانش در مطالعه خود نشان داده اند که ارتباط جنسی هیچ تاثیری در قدرت عضلات، ظرفیت هوازی و کاهش فعالیت ورزشی ورزشکاران شرکت کننده در مطالعه نداشته است. این مطالعات پیشنهاد می دهند که حداقل 10 ساعت فاصله بین فعالیت جنسی و فعالیت ورزشی وجود داشته باشد.

 

آیا فعالیت جنسی باعث کاهش سطح انرژی ورزشکاران می شود؟

یکی دیگر از دلایل مربیان برای توجیه ورزشکاران مبنی بر قطع فعالیت جنسی قبل از مسابقات، کاهش سطح انرژی ورزشکاران و خستگی زودرس در حین تمرین می باشد. رابطه جنسی یک فعالیت فیزیکی به شمار می آید و حداکثر مصرف انرژی آن 250 کیلوکالری است و با یک تغذیه  مناسب این مقدار کالری قابل بازگشت می باشد و اختلالی در عملکرد ورزشی ورزشکار ایجاد نمی کند. نمی توان گفت چون ورزشکار انرژی قابل ملاحظه ای از دست می دهد، حین تمرین سریعتر خسته خواهد شد.

اگر خیلی حساس هستید می توانید قبل از مسابقه یا تمرین رابطه جنسی نداشته باشید و آنرا به زمان بهتری موکول نمایید.

 

 

اثر رابطه جنسی بر بدنسازی

در مطلب بالا خواندیم که رابطه جنسی باعث کاهش ترشح هورمون تستوسترون نخواهد شد و اختلالی در عضله سازی و کاهش قدرت عضلات ایجاد نخواهد کرد. برخی از مطالعات پیشنهاد کرده اند که بین رابطه جنسی و ورزش چندین ساعت فاصله وجود داشته باشد.  

 

داروخانه تربیت

منبع: شرکت داروسازی و مکمل های غذایی-حیاتی کارن

0 دیدگاه

در حال حاضر دیدگاهی برای این پست ثبت نشده است.
لطفا برای ثبت نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. ورود/ثبت نام

اصالت کالا

استعلام سریال کالا از وزارت بهداشت

ارسال سریع

ارسال سریع به سراسر کشور

پشتیبانی آنلاین

پشتیبانی سریع و آسان

تضمین قیمت

تضمین بهترین قیمت در بازار